Pernikahakan Saudara Baru

Mengislanmkan seseorang bukanlah suatu perkara atau pekerjaan yang sukar. Islam sendiri tidak menyulitkan kepada mana-mana orang yang hendak menganuti agama suci itu. Tetapi sebaliknya, Islam sangat menegah sesoerang yang telah beriman untuk kufur atau keluar daripada Islam. Lantaran itu, ramai yang telah di Islamkan  di mana-mana jua. Namun, permasalahan yang timbul ialah kesanggupan para pendakwah kita (pendakwah Islam) untuk memimpin mereka menghayati dan menlaksanakan kewajipan sebagai seoranhg Islam sehingga mereka mampu berdikari dan dapat mengamalkan cara hidup Islam dengan sempurna.
Menyedari perkara itu, beberapa pertubuhan bukan kerajaan baru-baru ini telah mengadakan majlis pernikahan (semula) saudara baru Orang Asli di Kampung Orang Asli Sungai Lalang, Semenyih, Selangor. Usaha itu dicetuskan oleh saudara Hamdan Othman, seorang Wartawan Malaysia Gazzete dengan kerjasama Jabatan Kebajikan  Orang Asli (JKOA), Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS),  Jabatan Kehakiman Syariah Selangor (Mahkamah Syariah), Jabatan Kebajikan Islam Malaysia (JAKIM) dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Selangor Kawasan Semenyih.


Setelah mahkamah bersidang di kampung tersebut pada 11 April 2015, seramai 26 pasangan telah telah mendapat perintah Mahkamah Syariah untuk dinikahkan semula oleh Wali Hakim. Sekaligus, peristiwa ini mencatat sejarah apabila pertama kalinya Mahkamah Syariah bersidang  di luar kebiasaanya dengan Ketua Hakim Syarie Negeri Selangor, Yang Arif Dr. Mohd Na'im Mokhtar,  para Hakim Syarie das Juru Nikah turun padang untuk bersidang.

Seterusnya, majlis meraikan pasangan  pengantin berkenaan secara beramai-ramai telah dilangsungkan pada 18 April di padang Kampung Orang Asli Jalan Sungai lalang, Semenyih. majlis yang dihadiri kira-kira 1,000 jemputan ini turut dihadiri oleh Datuk Hj Johan Abd Aziz, ADUN Semenyih, Pegawai dan kakitangan JKOA dan pemimpin setempat.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Orang Asli Kampung Kechau Semenyih

11 Syarikat Kuari di Hulu Langat

Banjir Kilat - Masalah Tak Pernah Selesai