Orang Asli Kampung Kechau Semenyih

Secara kebetulan, baru-baru ini saya ke kawasan penempatan Orang Asli Kampung Kechau, Semenyih atas urusan tugas.  Untuk bertemu Tok Batin, saya ke rumah beliau tetapi difahamkan, beliau berada di tanah perkuburan. Ada satu kematian, seorang wanita, 60-an tahun, meninggal dunia kerana penyakit kronik.
 
Saya menuju ke tanah perkuburan di atas bukit dan dapat melihat upacara pengkebumian masyarakat Orang Asli di situ. Upacara pengkebumian dilakukan oleh seorang Mubaligh Krstian, yang saya fikir datang dari Kajang. Majoriti masyarakt di situ masih lagi belum beragama Islam.
 
Bacaan "doa" sepanjang lebih 30 minit di lakukan dalam Bahasa Melayu oleh Mubaligh tersebut dan menggunakan pembesar suara berkuasa bateri. Ia dibantu oleh kakitangannya seramai 5 orang, datang dengan menggunakan sebuah van.
 
 
 
Lelaki berbaju putih ialah Mubaligh Kristian yang dimaksudkan
 
Kehidupan Orang Asli di sini sudah banyak berubah dengan bantaun kerajaan dari masa ke semasa. Sebab itu, upacara pengkebumian mereka juga sudah moden. Mendiang si mati menggunakan keranda mahal (gambar atas) yang ditempah atau dibeli. Dalam kes Orang Asli ini, ia diuruskan oleh pihak gereja. Kemungkinan, kos pembelian ditanggung oleh pihak gereja juga.
 
Rumah-tumah mereka juga sudah berwajah baru, di samping mendapat kemudahan elektrik dan air. Anak-anak mereka juga dihantar ke sekolah rendah dan menengah yang berdekatan. Sekolah rendah yang paling hampir ialah SK Hulu Semenyih kira-kira 5 km jaraknya.
 


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

11 Syarikat Kuari di Hulu Langat

Banjir Kilat - Masalah Tak Pernah Selesai