Siapakah Yang Tidak Bermaruah Itu?

Menjual pasir kepada mana-mana negara luar adalah satu perbuatan hina dan tidak bermaruah kerana ia umpama menjual negara sendiri.  Jika diambil  iktibar, penambakan Pulau Tekong oleh Singapura telah dan akan memberi pelbagai kesan politik, ekonomi,  keselamatan, alam sekitar dan seumpamanya  secara berpanjangan kepada Johor dan Malaysia. Malah, penambakan itu tidak mungkin berjaya tanpa pasir yang diseludup/dijual dari  dan oleh rakyat Malaysia sendiri. Maka, siapakah  rakyat Malaysia yang tidak bermaruah itu? Anda seumpama makhluk perosak!
TERKINI
Cubaan eksport 7,200 tan metrik pasir haram gagal


03/12/2010 3:53pm

KLANG 3 Dis. - Kastam DiRaja Malaysia (KDRM) Selangor berjaya menumpaskan cubaan mengeksport 7,200 tan metrik pasir bernilai RM144,000 secara haram ke Singapura dalam dua serbuan kelmarin dan semalam. Serbuan pertama dibuat di perairan Sungai Langat berhampiran Jugra, Banting sementara serbuan kedua dilakukan di sebuah jeti persendirian di Pulau Carey, Banting.

KDRM Selangor turut menahan sembilan orang bagi membantu siasatan kes ini termasuk pemilik pasir dan seorang kapten kapal, masing-masing berusia 54 dan 53 tahun. - Utusan

http://utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=1203&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_08.htm

http://utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=1204&pub=Utusan_Malaysia&sec=Jenayah&pg=je_01.htm

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

11 Syarikat Kuari di Hulu Langat

Orang Asli Kampung Kechau Semenyih

Banjir Kilat - Masalah Tak Pernah Selesai