Stok Akhir, Murahnya!

Memang murah. Potongan sehingga 50 peratus.
SemenyihBaru melihat ramai pembeli/pengguna yang memilih atau membeli produk-produk yang telah dikelaskan sebagai "stok akhir" oleh pengurusan pasaraya. Memang tiada salahnya membeli produk berkenaan kerana barang-barang tersebut merupakan keperluan harian dan bukan untuk disimpan lama yang kebanyakannya ialah  barang-barang makanan dan sebagainya.

Pengkelasan stok akhir disebabkan barang-barang tersebut perlu dijual atau dihabiskan segera kerana tempoh tamatnya (hayat ?) hampir lupus. Ia merupakan strategi pemasaran yang mungkin berkesan oleh pengurusan pasaraya untuk mengelakkan kerugian atau langsung tidak habis dijual.


Namun perngguna perlu berhati-hati. SemenyihBaru khuatir berlaku kesilapan "tagging" kepada beberapa produk berkenaan kerana tempoh tamatnya  agak lama, kira-kitra 30 hari  pada hari produk tersebut dipamerkan sebagai jualan stok akhir. Jika tarikh lupusnya masih lama, perlukah ia  dijual atau perlu dihabiskan segera? Baguslah kalau begitu sebabnya, pengguna mendapat keuntungan tetapi jiak sebaliknya, pengguna  juga yang mendapat risiko atau bencana.

(Lihat gambar di atas, bulatan merah menunjukkan tarikh lupus, manakala gambar telah dirakam pada 17 Dis 2010 di sebuah pasaraya besar di Semenyih).


Kepada pengguna, berhati-hatilah ketika berbelanja.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

11 Syarikat Kuari di Hulu Langat

Orang Asli Kampung Kechau Semenyih

Banjir Kilat - Masalah Tak Pernah Selesai