Berkongsi Akses Internet

Ada beberapa orang pelangan, rakan-rakan dan juga jiran-jiran saya yang berkongsi satu talian telefon dan satu akaun  jalur lebar (broadband)  untuk menggunakan internet. Cara ini berkesan untuk menjimatkan bayaran bulanan berbanding jika melanggan secara individu. Kos atau bil bulanan dikongsi bersama. Sebagai contoh, jika bil bulanan untuk telefon dan internet sebanyak RM149.00, maka jumlah itu dikongsi secara sama rata dengan rakan-rakan perkongsian.

Cuba anda bayangkan jika  10 orang jiran berkongsi, mereka hanya perlu membayar RM14.90 sebulan sahaja. Jimat kan?  Malah, cara ini membolehkan mereka melanggan akses jalur lebar yang lebih tinggi seperti 4 Mbs atau pun yang terkini seperti Unifi dengan bayaran bulanan yang sangat rendah.

Bagaimanapun komiteman bulanan ini tidak termasuk kos-kos awal pemasangan atau installation untuk membeli peralatan yang diperlukan seperi router, network cable, pendawaian, switch dan lain-lain.




Router (atas ) dan switch

Namun, cara berkongsi seperti ini  memerlukan komitmen dan persefahaman sesama jiran yang  sangat baik. Jika tiada kesefahaman, perkongsian ini akan menimbulkan masalah pada jangka panjang. Antara masalahnya:
  • Rakan-rakan perkongsian perlu membayar kos bulanan kepada jiran/rakan yang menjadi hoster tanpa lengah atau menunggu diminta.
  • Bersedia membiayai kos selenggaran secara berkala atau bila peralatan rosak.
  • Hoster perlu menghidupkan router selama 24 jam sehari (menyebabkan bil elektrik meningkat)
  • Timbul masalah jika bekalan elektrik terputus di rumah hoster dan pada waktu itu hoster tidak berada di rumah/balik kampung menyebabkan rakan perkongsian yang lain tidak mendapat akses.
 sebuah 4 ports switch yang digunakan  untuk berkongsi internet
  • Rakan perkongsian perlu bersedia membuat sedikit bayaran elektrik kepada hoster.
  • Hoster perlu sanggup berkorban masa/tenaga  kerana secara tidak langsung beliau ialah "server" administrator dan harus memiliki sedikit pengetahuan untuk membuat trouble shooting  pada ketika rakan kongsi tidak menerima akses.
  • Mungkin timbul  masalah untuk membuat pendawaian jika  terdapat jiran yang tidak berkongsi. Kabel mungkin perlu melalui/melangkau rumah mereka.
  • Kaedah  WiFi lebih sesuai berbanding penggunaan kabel tetapi  kemungkinan berlakunya signal drop disebabkan jarak dan  blocking factors.
  • Perkongsian dalam sebaris rumah adalah lebih praktikal berbanding berlainan baris.
  • Masalah besar jika ada rakan kongsi yang menggunakan internet untuk melakukan sesuatu yang di luar undang-undang. (Jika berterusan dan lambat-laun, sudah pasti pemegang akaun (hoster) yang kena cekup dulu.....)

    Anggaran Kos dan Peralatan yang Diperlukan
Peralatan:
(diletkkan di rumah hoster):

1. Talian telefon dan akaun internet
2. Desktop pc/notebook (atau server jika mempunyai bajet)
3. Sebuah  modem router
4. atau wireless modem router dan acess point  (jika tidak menggunakan kabel)
5. Sebuah switch (mempunyai port yang mencukupi untuk jumlah pengguna)
6. UTP kabel (anggaran 50 kaki setiap pengguna untuk rumah teres sebaris. Gambar bawah)
7. Power stablizer/UPS
8.  Lightning surge protector

9. RJ45 klip

Di rumah Pengguna:

9. Wireless card (jika tanpa kabel)
10. Komputer atau notebook
11. Kabel network dan RJ45 klip (gambar atas)

Anggaran Kos:

Kos dibayar sekali sahaja untuk membeli peralatan (setup cost). Bergantung kepada jarak (untuk panjang kabel) dan jenis peralatan (kualiti)  yang digunakan, kos awal untuk perkongsian  10 orang dianggarkan RM120 - RM150  termasuk  upah pemasangan kabel dan konfigurasi.

Sekadar Perbandingan

Akaun telefon/internet individu

1. Kos pendawaian dalaman: RM50.00
2. Deposit: RM75.00
3. Pengaktifan: RM85.00
4. Sewa telefon bulanan: RM25.00
5. Sewa Streamyx bulanan (1Mbs): RM86.00

Kos bulanan: RM 111.00
Berkongsi 10 orang: RM14.90

Ulasan

  1. hmm memang menarik untuk berkongsi tapi bagaimana dengan bandwidth antara mereka yang dok berkongsi ni .. kalau jiran ok .. takpelah.

    :) saya siap diminta buat wirelss oleh jiran sebb dia nak kongsi guna internet. Skang dok guna streamyx yang sememangnya puas hati .. lalalala

    BalasPadam
  2. kalau streamyx tak delah timbul masalah bandwith...

    atau pilihan lain:
    1. Unifi
    2. Satelite broadaband (KuBand)
    3. Lease line... ( he heeee... )

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

11 Syarikat Kuari di Hulu Langat

Orang Asli Kampung Kechau Semenyih

Banjir Kilat - Masalah Tak Pernah Selesai